Doprava

 

LETIŠTĚ

Z Prahy (kód letiště PRG) létají přímo na Mezinárodní letiště Dubaj (Dubai International Airport, označované DXB) společnosti SmartWings (také jako Travel Service nebo ČSA), FlyDubai – oboje přistává na Terminálu 2, a Emirates – Terminál 3.
Lety společností Aeroflot, Air India, Air France, British Airways, KLM, Cathay Pacific, Lufthansa, Turkish Airlines, UIA a mnoha dalších jsou operovány na Terminálu 1.

Mezi všemi terminály letiště DXB jezdí zdarma 24 hodin denně shuttle busy.

U Terminálů 1 a 3 jsou stanice metra Červené linky (viz. text níže).
Od T3 jede také bus č. 88 – přes T1, zastávku u stanice metra Union, až na autobusové nádraží Gold Souq (u stanice metra Palm Deira), nebo bus C1 ke stanici metra Union a na autobusové nádraží Al Satwa.
Od T1 jede bus č. 33, kolem stanic metra Deira City Centre a BurJuman, až na autobusové nádraží Al Ghubaiba (u stejnojmenné stanice metra).

U Terminálu 2 žádná stanice metra není, do čtvrti Deira jedou autobusy 43 a 13B ze zastávky několik metrů před budovou. Z linky 43 můžete na metro přestoupit na stanici metra Salah Al Din, nebo na konečné na autobusovém nádraží Gold Souq – stanice metra Palm Deira.

V Dubaji je v provozu ještě jedno mezinárodní letiště, Mezinárodní letiště Al Maktoum, v zóně volného obchodu Dubai World Central (odtud kód letiště DWC) ve čtvrti Jebel Ali. Zatím má jen jednu ranvej a létá tam pouze několik asijských nízkonákladovek, v sezóně i ještě pár evropských. Z Prahy žádná. Z letiště jezdí ke stanici metra Ibn Battuta bus F55, nebo F55A na autobusovou zastávku Satwa.

doprava_banner_letenky_2

Před nástupem do autobusu nebo metra je třeba mít zakoupenou jízdenku nebo nabitou kartu Nol z pokladny, automatu nebo autorizované prodejny (více v textu níže).

Karty Nol

(Nol v arabštině znamená Jízdné) jsou předplacené jednorázové nebo dobíjecí karty/jízdenky na městskou hromadnou dopravu v Dubaji, na vše provozované státní společností RTA (Roads and Transport Authority). Kromě Modré karty jsou anonymní. Kupují a dobíjejí se u výdejních automatů, nebo u pokladen ve vstupních halách do metra, v autorizovaných prodejnách a zákaznických centrech, anebo na autobusových nádražích. Karty lze použít pro metro, tramvaje, autobusy, vodní busy nebo i parkování, podrobnosti v tabulce níže. Jízdenka/karta se přikládá k čtecímu zařízení při nástupu i při výstupu, je nutné vyčkat cca 2 vteřiny na zvukový signál. Na displeji se při opouštění přepravního prostoru zobrazí zůstatek. Pokud si „nepípnete“ při nástupu, bude při případné kontrole jízda považována za neoprávněnou. Pokud si „nepípnete“ při výstupu, bude při dalším nástupu předchozí jízda automaticky ukončena, a z karty bude odečteno nejvyšší možné jízdné na předchozím spoji. Maximální doba v přepravním prostoru je při jízdě kratší než 3 km v rámci jedné zóny – 90 minut (max. 1 přestup) a při jízdě delší než 3 km v rámci jedné a více zón – 180 minut (max. 3 přestupy).

V tabulce není uvedena Blue Card/Modrá karta, která je dostupná jen pro obyvatele SAE a vystavuje se na jméno.

Děti do výšky 90cm a věku 5 let jsou v dubajské městské hromadné dopravě přepravovány zdarma.
Osoby se zdravotním postižením jsou také přepravovány zdarma.

 

TAXI

Nejpohodlnější a nejčastěji využívanou dopravou z letiště i obecně po městě jsou taxíky. V Dubaji jich jezdí kolem 10 tisíc. Taxi služba ve městě podléhá státní regulaci. Už u výdeje zavazadel na letišti jsou vyvěšené plakáty znázorňující oficiální vozy taxi, mají béžovou barvu a barevně rozlišenou střechu podle společností které je provozují – oranžová, modrá, zelená apod. S růžovou střechou jezdí taxi pouze pro ženy, a řídí je pouze ženy. Nejčastěji sedany Toyota Camry, samozřejmě s klimatizací.
Nástupní taxa u letiště je 25 Dhs, ve městě 8-12 dirhamů (liší se podle dne v týdnu a denních hodin).
Kilometrová sazba je 1,82-1,86 Dhs, nebo 1,96 Dhs za cestu z letiště, růžovým taxi, nebo rodinným taxi.

 

AUTOBUSY

Síť autobusových spojů je hustá, některé linky jezdí každých 5 minut, ale jiné třeba až každých 35 minut. Autobusové zastávky jsou označené svislou značkou většinou i s jízdním řádem, trasou se vzdáleností a dobou k dalším stanicím. Hodně zastávek má i klimatizované čekárny. Samotné autobusy jsou samozřejmě také klimatizované, kvalitní a čisté (je zakázáno jíst, pít a žvýkat). Není to tak jasně barevně označeno jako v metru, ale přední část autobusu je vyhrazena ženám. Je třeba mít před nástupem zakoupenou jízdenku nebo nabitou Nol kartu buď z autobusového nádraží nebo ze stanice metra. V autobusech ani na zastávkách není kde karty dobít nebo si koupit jízdenku. Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je uvnitř autobusu, vstupuje a vystupuje se všemi dveřmi. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

Mapa sítě integrované veřejné dopravy v Dubaji, pdf, 6MB

 

METRO

Dubaj má v provozu 2 linky plně automatizovaných souprav bez strojvedoucího:

Červená linka
Vede mezi stanicí Rashidiya a UAE Exchange v délce 52 kilometrů. Má 29 stanic – 24 nadzemních, 4 podzemní a jednu pozemní. Jižně od Vodního kanálu vede podél Sheikh Zayed Road.

Zelená linka
Vede mezi stanicí Etisalat a Creek v délce 22,5 kilometrů. Má 20 stanic – 12 nadzemních a 8 podzemních. Linky se kříží ve dvou stanicích – BurJuman a Union.

Od soboty do středy je metro v provozu od 5.30 do 24.00, ve čtvrtek a pátek jezdí od 5.30 do 2.00.
Vlakové soupravy jsou pětivozové, s oddělenou částí Gold Class. Ve vozech třídy Silver je část vyhrazená ženám a dětem, značeno růžově, jak ve vlaku tak už na podlaze nástupiště.
Metro denně přepraví více než 500 tisíc cestujících, ročně přes 200 milionů (Pražské metro kolem 500 milionů).
Uvnitř je zakázáno jíst, pít a žvýkat – všude je čisto a pořádek.
Maximální rychlost souprav je 110 km/h.
Ve všech stanicích metra je mapa nejbližšího okolí s hotely a dalšími budovami, plánek stanice, v přestupových stanicích trojrozměrné nákresy jednotlivých podlaží, a další piktogramy a nápisy usnadňující orientaci uvnitř i vně stanice.
Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je u vstupu do přepravního prostoru, před eskalátory, obdobně jako označovací přístroje v metru v Praze. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

Nástupiště metra v Dubaji Označení vstupu do ženské části soupravy metra. Mapa okolí ve stanici metra BurJuman, Dubaj. Ve vozech metra je zakázána konzumace jídla a nápojů, a žvýkání. Pohled ze soupravy metra, Dubaj. Večerní pohled ze soupravy metra, Dubaj. Na eskalátorech v metru se vpravo stojí, vlevo chodí. Dubaj. Ke stanici metra spousta místních dojíždí na kolech. Dubaj.Dubai Water Canal

 

TRAMVAJ

Dubai Tram doplňuje systém městské dopravy v jedné z luxusnějších částí Dubaje, okolo přístaviště Dubai Marina ve čtvrti Jumeirah. Vlaky mají třídy Gold, Silver a Family a každý pojme až 405 cestujících. Nebývají ale příliš plné. V této části města se MHD moc nejezdí, kdo zde žije nebo pracuje jezdí buď autem nebo metrem. Ze stanice Dubai Marina na konečnou stanici Al Sufouh cesta trvá 42 minut. Po dokončení druhé fáze výstavby by měla linka vést až k Mall of the Emirates a k hotelům Jumeirah a Burj Al Arab.
Provozní doba od soboty do čtvrtka 6.00 – 1.00, v pátek 9.00 – 1.00.
Čtecí zařízení na karty/jízdenky Nol je u vstupu do přepravního prostoru, v klimatizovaných čekárnách. Trasa tramvaje vede zatím jednou zónou, se Stříbrnou kartou stojí tedy jízdné 3 Dhs, s Červenou jízdenkou 4 Dhs a v Gold Class 6 Dhs. Další zacházení s kartami/jízdenkami Nol viz. odstavec „Karty Nol“ výše.

 

VODNÍ BUS
Linka B1 pluje po Creek na trase: Bur Duabi – Dubai Old Souq – Al Sabkha – Baniyas – Al Seef
Linka B2 pluje po uměle vytvořeném přístavišti v luxusní obytné a obchodní čtvrti Dubai Marina na trase: Marina Promenade – Marina Mall – Marina Walk – Marina Terrace
3 – 5 dirhamů podle vzdálenosti, celodenní jízdenka 25 dirhamů.

—————————————————-

 

ABRA
Velmi populární způsob přepravy v Dubaji jsou tradiční motorové loďky abra přepravující za pouhý 1 dirham pasažéry mezi oběma břehy kanálu Creek. Na linkách Bur Dubai – Deira Old Souq a zpět, a Dubai Old Souq – Al Sabkha a zpět. Na loďky se vejde cca 25 osob. Nemají jízdní řád, přeplouvají stále.

 

THE PALM MONORAIL
Jednokolejná nadzemní dráha na uměle vystavěný poloostrov tvaru palmy Palm Jumeirah do stanice Atlantis Aquaventure (vodní park hotelu Atlantis). Je dlouhá 4450 metrů a začíná ve stanici Palm Gateway u stanice tramvaje Palm Jumeirah (viz. obrázek výše). Plánuje se prodloužení až ke stanici metra Dubai Internet City.
Jednosměrná jízdenka 15 Dhs, zpáteční jízdenka 25 Dhs.

 

DUBAI FERRY
Motorové lodě plující delší vyhlídkové trasy.
Linka F1: Al Ghubaiba – Dubai Canal Station – Dubai Marina (oběma směry se vyjíždí v 11.00, 13.00, 18.30).
Linka F2: okružní plavby Dubai Marina – hotel Burj Al Arab a zpět (15.00) a Dubai Marina – hotel Atlantis a zpět (17.00).
Linka F3: Al Jaddaf Station (10.00, 12.00, 17.30) – Dubai Canal Station / zastávky na znamení Dubai Design District, Al Wajeha Al Maeyah, Marasi, Business Bay, Sheikh Zayed. V opačném směru se z Dubai Canal Station vyplouvá v 12.05, 14.05 a v 19.35.
Linka F4: okružní plavby Al Ghubaiba – Creek a zpět (15.00) a Al Ghubaiba – pláž Jumeirah a zpět (17.00).
Kromě okružních plaveb nejsou jízdenky zpáteční.
Cena 50 AED Silver Class/75 AED Gold Class). Plavby z Al Ghubaiba nebo Dubai Marina pouze do stanice Dubai Canal stojí 25/35 AED.

Přesné časy a aktuální ceny plaveb.